Shakespeare-sex fra unge læber

Anmeldelse: "Kærlighed i klostret" fik Shakespeare til at klinge i de historiske rammer på Esrum Kloster. Det ble ungdommens hyldest til den gamle og evigt unge digter.

Af Jørgen Nielsen

Shakespeare er in. Som få kan den gamle, evigt-unge livsnyder og menneskekender ramme unge sjæle med sin præcise og dybtfølte skildring af livets og kærlighedens vilkår i - og på trods af - en verden, der bestandig lever i dødens skygge.

I natklub-stilens elegante lyssætning med tilhørende smoking-boa-couture og showkoreografi serverer de unge aktører Lars Kaabers brillante cabaret "Kærlighed i klostret (eller "Will, Cole og kærlighed") med et engagement og en livsglæde, der betager og charmerer publikum.

Cabaret'en om kærligheden i det historiske perspektiv begynder med en række sværemriske sange, der former en lille kærlighedshistorie med aktørerne Anna Panduro og Morten Bo Koch i centrum. Så flytter forestillingens centrum til Kira Li Chirholm, der optræder som '3. hjul på gig'en' i en række krisesange, og hele forestillingen slutter med 'det-går-nok-alligevel'-sange, med Noël Cowards meget smukke farvel til kærligheden på melodien "I'll See You Again" som et vemodigt punktum.

Fremragende er cabaret'en i kraft af Lars Kaabers glimrende komposition af digte og sonetter, skrevet af renæsancemestre som Shakespeare, John Donne og Andrew Marvell, der serveres på baggrund af kendte standard-melodier og tekster fra vort århundrede, skrevet af forfattere, der trods alt ikke helt besidder Shakespeares format.

Det geniale er imidlertid, at disse sange og det kunstneriske niveau forstærker renæssance-mestrenes klarsyn og styrke, fordi publikum jo kender standardmelodierne og deres stemning. Derfor er de glimrende som baggrund til den ægte, stærke og uforfalskede vare som rammer også det unge publikum dybt.

Iscenesættelsen i klosterets smukke teatersal er raffineret, og de smukke unge mennesker fra GUT, Kira Li Chirholm, Anna Panduro og Morten Bo Koch har langt hen ad vejen forstået grundtrækket i Shakespeares kunst: man skal blot lade ordene komme ud af munden, pænt, rundt og tydeligt - så skal ordene nok klare resten selv.

Stærkest viser det sig i ASnna Panduros fremførelse af sonet 147, "Min kærlighed har gjort mig meget syg". Her mærker man i korte øjeblikke Shakespeares nærvær i salen. det gør man også, når Kira Li Chirholm fremsiger Shakespeares sonet 129 "Vort sjæl betaler alt for høj en pris fro kødets krav".

I cabaret'ens første sæt får Morten Bo Koch lejlighed til at levere et digterisk striptease-show, der ganske distancerer "Stripperkongens piger" i udtryk og styrke.
Cabaret'ens instruktør Lars Kaaber har oversat teksterne i samarbejde med sin kollega fra de glade dage i Studenterrevyen, Morten Holm-Nielsen.

Rasmus Christensen har arrangeret af musikken og spiller guitar, mens Martin Bonde, klaver, Simon Abrahamsson, kontrabas, og Jakob Holm på trommer, skaber en god musikalsk ramme om Shakespeare og Porter.

Først og sidst er det dog sammenstillingen af ungdommens charme i kærlig duet med den store mesters visdom, stil og digterisk håndværk, som gør aftenen til en særlig oplevelse, der inspirerer tilskueren til yderlige fordybelse i Shakespeare - og i kærlighedens uudgrundelige natur.
Stykket spiller frem til den 23. april - Shakespeares fødselsdag, som naturligvis fejres på behørig vis. Hvordan - det skal man opleve!

Lars Kaaber og de unge aktører fra GUT fortsætter Shakespeare-bølgen til sommer med opsætningen af Helligtrekongersaften" i Remisen i Gillleleje.